תוכן העניינים

מצלמות עין הנץ של משטרת ישראל: טכנולוגיה לאכיפת תנועה או פגיעה בפרטיות?

בשנים האחרונות, משטרת ישראל הכניסה לשימוש מערכת מתקדמת לאכיפת חוקי התנועה בשם "עין הנץ". מצלמות אלה נחשבות לאחת המערכות המתקדמות בעולם לזיהוי עבירות תנועה ולמעקב אחרי רכבים בדרכים. מצלמות עין הנץ מיועדות בעיקר לשיפור האכיפה בכבישים ולסיוע במניעת תאונות דרכים, אולם יש גם מי שטוענים כי השימוש בהן מעלה שאלות הנוגעות לפרטיות , שכן פורסם כי המערכת שומרת את הנתונים שנים קדימה, דבר המאפשר לא רק למנוע עבירות אלא למעשה להתחקות ולעקוב אחרי כל אדם או רכב בקלות רבה.

מה הן מצלמות עין הנץ ומה הן יודעות לצלם?

מצלמות עין הנץ הן מצלמות מבוססות טכנולוגיה מתקדמת לזיהוי לוחיות רישוי (ANPR – Automatic Number Plate Recognition). הן מסוגלות לזהות לוחיות רישוי של כלי רכב בצורה אוטומטית, ולעקוב אחר תנועת כלי הרכב. המצלמות נועדו לאכוף עבירות תנועה שונות כמו מהירות מופרזת, חציית צמתים ברמזור אדום, חנייה במקומות אסורים, נסיעה במסלולים לא חוקיים (כמו נסיעה על נתיבי תחבורה ציבורית), זיהוי רכבים שרישונם פג תוקף , רכבים שבעליהם בפסילה ועוד. המצלמות ברובן מתוצרת Hikvision.

מצלמות אלה פועלות במשך כל שעות היממה, ביום ובלילה, ובתנאי מזג אוויר שונים. הטכנולוגיה המתקדמת שמותקנת בהן מאפשרת זיהוי מדויק גם בתנאי תאורה ירודה, תודות לשימוש בטכנולוגיות צילום אינפרא אדום וראיית לילה. הנתונים שמצטברים מהמצלמות מועברים ישירות למאגר המידע של המשטרה, ושם ניתן לנתח אותם ולבצע מעקב אחרי רכבים חשודים או נהגים שהפרו את החוק.

הטכנולוגיה שמאחורי עין הנץ

מצלמות עין הנץ מבוססות על טכנולוגיית זיהוי לוחיות רישוי אוטומטית (ANPR), טכנולוגיה שמאפשרת קריאה אוטומטית ומדויקת של מספרי רישוי ממרחקים שונים ובתנאים שונים. המערכת משתמשת באלגוריתמים מתקדמים שמאפשרים זיהוי לוחיות רישוי תוך שניות, ומסוגלת לעקוב אחרי מספר רב של רכבים בעת ובעונה אחת.

היכן מותקנות מצלמות עין הנץ?

המצלמות מותקנות לרוב בצמתים מרכזיים, לאורך כבישים ראשיים, בנתיבי תחבורה ציבורית ובאזורים המועדים לפורענות מבחינת תאונות דרכים או עבירות תנועה. הן משולבות בתוך התשתיות העירוניות והבינעירוניות, ולעיתים נראות כמו מצלמות תנועה רגילות, המצלמות הקבועות כפי שנראו עד כה הינם במארז כתום המזכיר את מצלמות המהירות הוותיקות אך הטכנולוגיה המותקנת בהן מתקדמת הרבה יותר. בנוסף, קיימות מצלמות ניידות שמותקנות על רכבי משטרה, מה שמאפשר להן לנוע בין מקומות שונים ולאכוף עבירות תנועה גם באזורים שבהם אין התקנות קבועות. ולא רק קיימות גם מצלמות על חצובה ניידת כך ששוטר יכול לפרוס מצלמה במקום אסטרטגי ולהמתין בהמשך הכביש בכדי לערוב לנהגים.

מטרת המצלמות: אכיפת חוק או פגיעה בפרטיות?

מטרת המצלמות, כפי שמציגה המשטרה, היא להפחית את מספר תאונות הדרכים ולהגביר את תחושת הביטחון בכבישים. על פי המשטרה, הצבת מצלמות עין הנץ ברחבי הארץ מהווה כלי אכיפה חיוני שמאפשר לעקוב אחרי נהגים שמבצעים עבירות תנועה מסוכנות, ולתפוס נהגים עבריינים או מבוקשים באופן מיידי.

מצד שני, ישנם גם חששות בנוגע לפגיעה בפרטיותם של הנהגים. מערכת שמסוגלת לעקוב אחרי תנועת כלי רכב במדויק עלולה לעורר חשש לגבי איסוף מידע אישי ושימוש בלתי הולם בו. יש הטוענים כי המצלמות פועלות כמעין מערכת מעקב המאפשרת למשטרה לדעת היכן כל אדם נמצא בכל רגע נתון, ומדובר בפגיעה אפשרית בזכות לפרטיות.

מיקומים של מצלמות עין הנץ

המצלמות מותקנות במחלף וצמתיים מרכזיים רבים , אנו משתדלים להכין את הרשימה המעודכנת ונעדכן על כך באתר בקרוב.

סיכום

מצלמות עין הנץ הן כלי טכנולוגי מתקדם המסייע למשטרת ישראל לאכוף עבירות תנועה ולשמור על הסדר בכבישים. עם זאת, קיומן מעלה גם שאלות חשובות בנוגע לפרטיות. במידה והמצלמות ישמשו בצורה אחראית ותוך שמירה על הזכויות הבסיסיות של הנהגים, הן עשויות להוות גורם חיובי בשמירה על בטיחות בדרכים.

Facebook
WhatsApp
מייל
הדפס
תמונה של רפאלוב מאיר
רפאלוב מאיר

מאיר MCSA מוסמך Microsoft לניהול רשתות ושרתים, מומחה להנדסת רשתות ותקשורת בעל הסמכות נרחבות בתחומי המחשוב, תשתיות תקשורת ואבטחת מידע. חי ונושם בקרים ואלקטרוניקה, מתכנן מערכות אבטחה ופרוטוקולי תקשורת וחולם סיבים אופטיים. תמיד שמח לעזור ולתת שירות.

חייג 058-444-4949
אולי יעניין אותך גם:
© כל הזכויות שמורות לסיבים תשתיות תקשורת
DIGITAL SOLUTIONS BY KIRYATECH