תוכן העניינים

רוב כונני הSSD מהירים יותר, יציבים יותר, וצורכים פחות חשמל מאשר כונני הHDD. אך, כונני SSD אינם מושלמים, ויכולים לחוות כשלים לפני הגעה לאורח החיים המצופה שלהם (5-7 שנים).

הכי חכם להיות מוכן לכשל, שעלול להפתיע בסופו של דבר. אם תדע מתי הSSD שלך יכשל ותדע איך להגן על עצמך, לא תהיה קורבן של בעיות SSD ותמנע מאיבוד מידע וזמן.

איך SSD מתקלקל?

בניגוד לHDD – דיסק קשיח מכני רגיל, אין חלקים זזים בSSD, לכן הוא חסין לבעיות שהיו בהארד דיסקים בעבר. אך, בניגוד לחלקיקי הזכרון, חלקיקים אחרים יכולים לחוות כשלים ולהישבר.

כונני SSD מצריכים קבלים וספקי כוח, שיכולים להיכשל – במיוחד במקרה של נחשולי מתח או הפסקת חשמל. למעשה, במקרה של הפסקת חשמל, SSD יכולים לשבש מידע שרשום עליהם, גם אם הSSD עצמו לא התקלקל לגמרי.

בעיה נוספת של כונני SSD היא שיש להם כמות מחזורי כתיבה\קריאה מוגבלת, בעיה שקיימת עם כל סוגי זיכרון הבזק.

למרות כל מה שנאמר, כונני SSD יכולים לחיות הרבה שנים אז לא צריך לדאוג או להיות פרנואידים. למעשה, אם קנית SSD בשנתיים האחרונות, מחקרים מראים שהם פחות רגישים לבעיות כתיבה\קריאה מאשר הישנים יותר.

בכל מקרה, מחזורי כתיבה\קריאה יכולים להשפיע על האם אתה יכול לכתוב לSSD. משום שעדיין תוכל לקרוא את המידע ממנו, תוכל לשחזר אותו. למרות זאת, עדיין תרצה לדעת מתי הוא מתקרב לסוף חייו כדי שתוכל לשדרג.

איך לבדוק את בריאות הSSD שלך

לפי הקולות והתקתוקים אפשר לדעת מתי HDD כושל. אך, בניגוד לSSD, HDD לא מייצרים קולות כאשר משהו משתבש אצלם.

הדרך הכי פשוטה לדעת אם הכונן עובד כראוי היא להתקין תוכנה שבודקת אם יש בו תקלות. למשתמשי Windows מומלץ לנסות את CrystalDiskMark ומשתמשי macOS יכולים להשתמש ב Smart Reporter Lite.

חוץ מזה, הנה כמה סימנים שמרמזים שיש תקלה בכונן, ומה אפשר לעשות.

סימנים מטרימים שכונן הSSD שלכם עומד לשבוק חיים שחשוב לדעת:

תקלות בלוקים רעים

הסימפטומים לבעיות בSSD:

  • אי אפשר לקרוא או לכתוב לקובץ
  • קבצי המערכת זקוקים לתיקון
  • תוכנות פעילות קופאות וקורסות
  • הודעות שגיאה בזמן העברת קבצים
  • איטיות, בעיקר בגישה לקבצים גדולים
החלפת כונן SSD תקול

כמעט כמו "סקטורים פגומים" בכונני HDD, ישנם "בלוקים רעים" בSSD. בדרך כלל זה קורה כאשר המחשב מנסה לקרוא או לשמור קובץ, אבל לוקח לו זמן ארוך מידי ומסתיים בכישלון. לכן המערכת מוותרת ומוציאה הודעת שגיאה.

במקרה וקיימים אצלך חלק מהסימפטומים, מומלץ להריץ Crystal Disk Mark או Smart Report Lite או Hard Disk Sentinel ולבדוק אם קיימת תקלה בכונן. אם קיימת, גבה את הקבצים שלך ותתחיל לחפש כונן חלופי.

לא ניתן לקרוא או לכתוב לקבצים

ישנן 2 דרכים שבלוקים רעים יכולים להשפיע על הקבצים שלך:

  • המערכת מזהה בלוק רע בזמן כתיבת נתונים לכונן ולכן מסרבת לכתוב
  • המערכת מזהה בלוק רע אחרי שהנתונים נכתבו ולכן מסרבת לקרוא את הנתונים

במקרה הראשון, הנתונים שלך לא נכתבו, ולכן אינם פגומים. בדרך כלל, המערכת תפתור זאת אוטומטית. במקרה שלא, אתה יכול לפתור את התקלה על ידי שמירה למקום אחר, או שמירה בענן, אתחול המחשב ואז לשמור שוב לכונן.

במקרה השני, למרבה הצער, לא ניתן לשחזר את הנתונים בקלות. אתה יכול לנסות דרכים לשחזור נתונים מSSD תקול, אבל אל תצפה להרבה. בלוקים רעים משמעותם בדרך כלל שהנתונים שאוחסנו בהם נעלמו לעד.

קבצי המערכת צריכים תיקון

אי פעם ראית הודעת שגיאה כזו צצה על המסך, בWindows  או macOS? לפעמים זה קורה כשלא כיבית את המחשב שלך כמו שצריך. אך, פעמים אחרות זה יכול להיות סימן שהSSD שלך מפתח בלוקים רעים או בלוקים בהם נמצאים קבצי מערכת נכשלים כמו כן יכולה להיות תקלה בפורט החיבור אל כונן הSSD.
לפעמים, הפתרון פשוט. Windows, macOS  וLinux באים עם כלים מובנים לתיקון מערכות קבצים תקולות. במקרה של תקלה כזו, כל מערכת הפעלה תבקש ממך להריץ את הכלי לתיקון מערכת האתחול,לכן עקוב אחר הצעדים ותקן את התקלה.  שים ♥ קיים סיכון של איבוד מידע בתהליך ושיחזורו יהיה קשה. זוהי עוד סיבה טובה לגבות את הקבצים שלך.

קריסות תכופות בזמן האתחול

אם המחשב שלך קורס בזמן תהליך האתחול אבל עובד טוב אחרי כמה לחיצות על כפתור הריסט, אז כנראה שהכונן שלך אשם. יכול להיות שזה בלוק רע או סימן של כונן גוסס, לכן מומלץ לגבות את הנתונים שלך לפני שתאבד אותם.

בשביל לבדוק אם הכונן אשם, תוריד ותריץ את אחד הכלים שהוזכרו למעלה. אם גיבית את הנתונים, נסה גם לפרמט ולהתקין את מערכת ההפעלה מחדש.

הכונן שלך הופך לבלתי כתיב

זהו מחזה די נדיר, אך ישנם משתמשים שחווים אותו. הSSD שלך יכול לסרב לבצע פעולות של כתיבה לכונן. למרות זאת, הוא עדיין יכול לקרוא את הנתונים על הכונן. הכונן נראה מת לכל דבר ועניין אך עדיין ניתן לשחזר את הנתונים.

 

לפני שתזרוק את הSSD שאתה בטוח שתקול, נסה לחבר אותו ככונן חיצוני או מישני למחשב אחר. תוודא שאינך מעלה את מערכת ההפעלה ממנו. אתה צריך להשתמש במערכת ההפעלה שעל הכונן הראשי בשביל זה.

 

אם עדיין נינתן לקרוא נתונים מהSSD, אתה יכול לנסות הציל את כל הקבצים שלך לפני שתיפטר ממנו.

איך להאריך את תוחלת החיים של הSSD

אם הSSD שלך על גבול הכישלון, או שיש לך SSD כבר יותר מ6 שנים, הצעד הכי בטוח יהיה להתחיל לחפש מחליף. תוך כדי, תוכל לעשות מספר דברים כדי להאריך את תוחלת חייו:

  • המנע מטמפרטורות קיצוניות. תוודא שהמחשב שלך מקורר כראוי
  • הימנע מהפסקות חשמל ותנודות חשמליות.
  • פנה מקום מהSSD כדי שהוא יוכל להזיז נתונים מבלוקים רעים.

מה חברת סיבים מציעה בתחום?

לקוחותינו אשר מקבלים שירותי מחשוב עסקיים , יכולים להיות רגועים אודות לשירותי גיבוי מנוהל , גיבוי ON SITE וגיבוי לענן מאובטח. הגיבוי מאפשר לנו שחזור מהיר במקרה של אסונות מהסוג הזה.

בנוסף, אנו מבצעים ניטור בריאות קבועה לחומרת המחשב ולכונני HDD וSSD כך ש99% מהמקרים נצפים מראש ומטופלים על ידי הטכנאים המקצועיים שלנו בטרם מתבצע איבוד מידע.

מקווה שלמדתם מהמאמר והוא יועיל לכם ! עד כאן מאיר, סיבים מחשבים ותקשורת.

Facebook
WhatsApp
מייל
הדפס
רפאלוב מאיר
רפאלוב מאיר

מאיר MCSA מוסמך Microsoft לניהול רשתות ושרתים, מומחה להנדסת רשתות ותקשורת בעל הסמכות נרחבות בתחומי המחשוב, תשתיות תקשורת ואבטחת מידע. חי ונושם בקרים ואלקטרוניקה, מתכנן מערכות אבטחה ופרוטוקולי תקשורת וחולם סיבים אופטיים. תמיד שמח לעזור ולתת שירות.

חייג 058-444-4949
אולי יעניין אותך גם:
© כל הזכויות שמורות לסיבים תשתיות תקשורת
DIGITAL SOLUTIONS BY KIRYATECH