תוכן העניינים

רוחב הפס הוא המרכיב הבסיסי ביותר ברשתות תקשורת מחשבים, טלפוניה VOIP וכמובן למערכות וידאו  ומצלמות אבטחה. מכיוון שמעקב וידאו יכול לצרוך כמות עצומה של רוחב פס ומכיוון ששינויים בעומס רוחב הפס של מצלמות מעקב יכולות להיות כה משמעותיות לפי התמונה שמתקבלת מעדשת המצלמה והמורכבות של הסצנה, הבנת רוחב הפס למעקב וידאו היא קריטית.

במאמר נעבור בהרחבה על מושגים והבנת הפירוש הנכון בכל הנוגע לרוחב פס, מהירות חיבור.

על מנת לדעת כיצד חלק מהשיקוליים שהמומחים שלנו חושבים ומתכננים מערכת מצלמות אבטחה לעבודה יציבה וחלקה.

מדידת רוחב פס

רוחב פס נמדד בביטים למשל 100Kb/s, 1Mb/s, 1000Mb/s וכדומה.

ביט או בעברית סיבית היא  יחידת הנתונים הקטנה ביותר שבה משתמש המחשב בה משתמשים גם כיחידת מידה לתעבורה וגם למקום אחסון.

אז איך מודדים רוחב פס במחשב למשל? בקלות. פתח את מנהל המשימות (לחיצה על שורת המשימות עם מקש ימני בעכבר ולאחר מכן לחיצה על רשומת מנהל המשימות). לאחר פתיחת מנהל המשימות נעבור לטאב שנקרא ביצועים.

מדידת רוחב פס
מדידת רוחב פס

אנו רואים פה בעצם את תעבורת הנתונים בכרטיס הרשת של המחשב שלנו, תעבורה של מידע שמתקבל ותעבורה של מידע שנשלח החוצה מהמחשב שלנו לרשת. דוגמא פשוטה היא כאשר אנו צופים בוידאו ביוטיוב, אנו מקבל את הסטרים ולכן הנתונים מתקבלים. לעומת זאת בזמן שליחת קבצים במייל, אנו "משדרים" תעבורה אל שרתי המייל – זוהי בעצם תעבורה יוצאת. בתמונה ניתן לראות שכרטיס הרשת נמצא בשיא של תעבורת הנתונים בה הוא יכול לתמוך והוא מקבל נתונים בקצב של 98Mb בשנייה. אנו מכירים את המושגים של תעבורה יוצאת \ נכנסת כמהירות הורדה ומהירות העלאה.

מה זה Bits (סיבית) ומה זה Bytes (בתים)

במערכות מצלמות אבטחה בדרך כלל תעבורה (Bandwidth) נמדדת בסיביות אך לפעמים במערכות מסויימות גם בבתים. Byte או בעברית בית  הוא שקול ל8 סיביות. כלומר 8 סיביות הינם בית 1.

8bits הם בעצם 1Byte, רבים מהאנשים מתבלבלים אך העקרון פשוט מאוד.

לדוגמא מישהו אומר 40 Megabits per second ומישהו אחר אומר 5 Megabytes per second עלול לבלבל אנשים רבים ולגרום לטעות בהבנת הנאמר אך בפועל הם שווים, בעצם 40Megabits הינם 5Megabytes. 

מה זה Bit Rate - קצב סיביות

תעבורה היא כמו מהירות רכב , מעבר נתונים לאורך זמן ( בניגוד לרכב – מהירות הדרך שעוברים לאורך זמן).

לכן כמו שאנו אומרים הרכב נוסע במהירות 80 קמ"ש אפשר באותה מידה לדבר על תעבורת נתונים של מצלמת אבטחה למשל 600Kb לשניה או על מהירות הורדה של קובץ מרשת האינטרנט 750Kb לשניה.

קצב סיביות תמיד מדבר על נתונים ליחידת מידה של זמן – במקרה של מצלמת אבטחה שלנו 600Kbs, לכן חשוב להקפיד ולשים לב לביטוי נכון ומקצועי.

קידוד וקומפרסיה

למעשה כל אות ממצלמת IP שנשלחת ברשת עוברת קידוד ודחיסה (compression). תיאורטית ניתן לשלוח את האות של המצלמות ללא דחיסה אך קצב הסיביות של אות הוידאו המתקבלת מכל מצלמת אבטחה IP לפני דחיסה וקידוד היא עצומה ויכולה להגיע למעל 1000Mb לשניה, ולכן הדבר אינו מעשי.

מידע נוסף אודות קידוד וידאו ניתן למצוא בדף בויקיפדיה בקישור כאן.

חישוב רוחב פס למצלמות אבטחה

אפשר וצריך לסכם ולהוסיף את צרכי רוחב הפס של כל מצלמה ברשת כדי לקבוע עומס כולל.

לדוגמה, אם יש לך 4 מצלמות IP, שקצב סיביות של התמונה שמתקבלת מהמצלמה הוא כנ"ל:

  • מצלמה 1: 4Mbps
  • מצלמה 2: 3Mbps
  • מצלמה 3: 8Mbps
  • מצלמה 4: 6Mbps

אזי התעבורה הכוללת הנדרשת למערכת המצלמות הינה: 21Mbps.

מקווה שהכל היה ברור, עד כאן להפעם.

Facebook
WhatsApp
מייל
הדפס
רפאלוב מאיר
רפאלוב מאיר

מאיר MCSA מוסמך Microsoft לניהול רשתות ושרתים, מומחה להנדסת רשתות ותקשורת בעל הסמכות נרחבות בתחומי המחשוב, תשתיות תקשורת ואבטחת מידע. חי ונושם בקרים ואלקטרוניקה, מתכנן מערכות אבטחה ופרוטוקולי תקשורת וחולם סיבים אופטיים. תמיד שמח לעזור ולתת שירות.

חייג 058-444-4949
אולי יעניין אותך גם:
© כל הזכויות שמורות לסיבים תשתיות תקשורת
DIGITAL SOLUTIONS BY KIRYATECH