תוכן העניינים

כמה תסכול אני פוגש אצל לקוחות שאני מגיע לטפל להם במחשב האיטי. והאמת שאני מאוד מבין אותם מחשב שעובד לאט יכול להוציא אדם מכליו בקלות. למזלכם במאמר הזה אעבור על כמה שלבים בתיקון ואבחנה של מחשב איטי שאתם יכולים לעשות גם בעצמכם!

 

לכבות ולהדליק את המחשב מחדש

כן, כן זו לא טעות כיבוי והדלקה של המחשב מחדש עדיין אקטואלי גם בימינו , איך אמר לי איש מחשוב ותיק עם ניסיון רב "90 אחוז מתקלות המחשב נפתרות בריסטרט אחד". בעבר כאשר מחשבים היו נשארים דולקים למשך כמה ימים, הם היו הופכים להיות בלתי יציבים ואיטיים גם כן עד שהיו מבצעים הפעלה מחדש.

אמנם במחשבים החדשים יותר התוכנה מפותחת וחדשנית יותר וכמו כן גם החומרה איכותית וחזקה יותר. היום המחשבים יציבים יותר ויכולים לעבוד בצורה טובה תקופת זמן ארוכה יותר. במילים אחרות לחץ על כפתור החלונות במקלדת , בפריט שיפתח לחץ על האייקון של כיבוי המחשב ובחר באופצייה הפעלה מחדש!

להבין מה איטי במחשב

אם להפעיל מחדש את המחשב לא עזר, אז הגיע הזמן לזהות מה בפועל איטי במחשב, בדרך כלל נבודד את העניין וכך נדע את המקור הספציפי של הבעיה. לפניכם מספר אפשריויות:

  1. תוכנה מסויימת שועבדת לאט, אך בפועל כל השאר עובד כראוי. מה שמוביל אותנו לאבחון שמשהו לא תקין עם התוכנה או התוכנות האלו.
  2. אתרים עולים לאט, דפדוף באינטרנט הוא איטי, מה שיכול להצביע על בעיה בחיבור האינטרנט ואו בדפדפן שדורש ניקוי קבצי מטמון וקבצים זמניים אחרים.
  3. עבודה איטית על משאבים רשת – קבצים משותפים ברשת שעולים או יורדים לאט, חיבור לא יציב וכו'. גם כן עלול להצביע על בעית בחיבור הרשת.
  4. מחשב שנהיה איטי בשעה קבוע ומסויימת של היום, יכול לציין כי וירוס או משימה או סריקה של אנטי וירוס רצים באופן אוטומתי בשלב זה של היום

הרץ סריקת עם אנטי וירוס

אם אינך מזהה את אחד התרחישים עליהם כתבנו למעלה, יכול להיות שהמחשב שלך נדבק בוירוס. וירוסים ורוגלה יכולים להעמיס ולהשתמש במשאבים רבים במחשב שלך ובכך לגרום להאטה משמעותית.

לכן פתח את תכנת האנטי וירוס שלך, וודא שהיא מעודכנת והרץ סריקה מלאה של המחשב. מומלץ לבצע את הסריקה בשעות חופשיות מכיוון שהם מעמיסות על המחשב גם כן.

חשוב מאוד להריץ סריקות אנטי וירוס על בסיס קבוע ולשמור על מסד הנתונים של האנטי וירוס מעודכן ומוכן לכל הוירוסים החדשים שיוצאים יום יום. לעסקים יש לוודא כי ברשותכם תכנת אנטי וירוס מרכזית מנוהלת שמתאימה לגודל ואופי העסק שלכם!

סגור תוכנות שרצות ברקע

אם המחשב עדיין איטי, זה הזמן לחפור יותר לעומק. כנראה שירותים ותוכנות רצים ברקע ומעמיסים על  משאבי המערכת. ניתן לראות זאת על ידי מנהל המשימות, בלעז Task Manager.

בכדי להכנס למנהל המשימות נלחץ מקש ימני בעכבר על שורת המשימות ונבחר באפשרות "הפעל את מנהל המשימות", לחלופין ניתן ללחוץ על צירוף המקשים Ctrl בצירוף מקש SHIFT  ו-ESC  במקלדת.

במנהל המשימות תוכל לראות מספר עמודות עבור תהליכים שרצים במחשב: CPU – מעבד , זכרון, דיסק קשיח, ורשת. אומדנים אלו יגידו לך איך מנוצלים באופן פעיל המשאבים במחשב שלך.

בדרך כלל המשאבים של הדיסק הקשיח והרשת יהיו בין 0 לאחוזים אחדיים אלא אם כן מתבצעת שמירה או כתיבה ועיבוד של קבצים בדיסק וכדומה.

עמודת הזכרון בדרך כלל תהיה יציבה בטווח מסויים, אלא אם כן מתווספים או נסגרים תוכנות ואפליקציות שרצות ברקע במחשב. מדד ה-CPU דינאמי מאוד ומשתנה כל הזמן.

אם כל האחוזים האלה הם גבוהים באופן עקבי, זה אומר שהמחשב שלך מאומץ על ידי המערכת והשירותים שבה. אם המעבד או הזיכרון שלך כל הזמן ב 90% או גבוה יותר, זה אומר לנו שמשהו מעמיס את המשאבים האלה. ניתן למיין את העמודות כדי לקבוע איזה יישום הוא החשוד שלנו.

לחיצה ימנית על היישום ובחירה באפשרות סיום משימה תסגור את היישום. לפני שנבחר לסיים משימה כלשהי חשוב לשמור קבצים ומסמכים שעליהם עבדתם, מפני שסיום משימה בדרך כלל לא יקפיץ התראת "האם לשמור את השינויים?" אלא פשוט תסגור מיידית את התוכנית.

כמו כן, חשוב מאוד לזכור כי יישומים מסוימים הם קריטיים למחשב שלך לעבודה הסדירה.
לדוגמה, אם תסיים את התהליכים של האנטי-וירוס שלך, ייתכן שלא תהיה מוגן מפני איומים.
מומלץ להתייעץ עם טכנאי מחשבים בנוגע לתהליכים ותוכנות שאתה לא בטוח.

שדרוג חומרה במחשב

יכול לקרות מצב שבו המחשב שלך פשוט לא חזק מספיק כדי לעשות את העבודה והחישובים שאתה רוצה לעשות בו. אם זה מחשב מבוגר מתקופת Windows 7 או Windows 8 ואף לפני כן.

רצוי לעדכן את המערכת לווינדוס האחרון. נכון לכתיבת הכתבה היא Windows 10. אם בכל זאת אנו חווים איטיות יש להבין שעם הזמן, תוכנות חדשות ומערכות הפעלה מתחילות לדרוש יותר משאבי מחשוב, וחומרה חזקה יותר.

כיום למרבה המזל יש דרכים בעלות נמוכה יחסית, כדי לשדרג את המחשב שלך ברכיבים חדשים יותר. לעומת זאת מחשבים ניידים בדרך כלל יותר מסובך ויקר לשדרג אך יש טריק קטן שמועיל ומשפר כמעט כל מחשב. עליו נספר בפסקה הקרובה.

תמונה להמחשה כונן SSD
תמונה להמחשה כונן SSD (קרדיט לויקיפדיה)

החלפת כונן קשיח לכונן SSD

מה זה כונן SSD?

מורכב משבב זיכרון בתוספת בקר שנועד לנהל את זרימת הנתונים בין כונן האחסון לבין המחשב, ללא חלקים מיכניים נעים. מטרתם של זיכרונות אלו לשמש תחליף לדיסק קשיח (HDD). מהירותם נובעת מכך שהם, כאמור, אינם מכילים חלקים נעים ולכן זמן הגישה לנתונים קצר משמעותית.
כמו כן, צריכת החשמל שלהם לרוב נמוכה יותר (למעט כונני SSD בעלי ביצועים גבוהים במיוחד), משקלם קטן יותר, ופעולתם שקטה יותר – כל זאת בהיעדר חלקים נעים. עוד מידע על SSD בויקפדיה.

בשנים האחרונות מחירים של כונני SSD  ירדו והגיעו למחיר שמשתלם וזמין לכל בית ולכל מחשב בעולם, למעשה זאת ההשקעה הכספית הקטנה ביותר שנותנת שיפור משמעותי ביותר. יחס עלות תועלת גבוה.

יש לקחת בחשבון שהמעבר לכונן  SSD  יצריך לא מעט עבודה, שכן יהיה עליך להעביר את הנתונים מהכונן הישן שלך אל החדש, כך שזה משהו שאתה רוצה שטכנאי מחשבים או איש IT  מיומן יבצע בשבילך.

זקוק לעזרה עם המחשב האיטי שלך?

בוא לדבר עם טכנאי מחשבים מומחים בחברת סיבים מחשוב ותקשורת. אנו יכולים לעזור לאבחן ולתקן את המחשבים בעסק ואו בארגון שלך, ללא קשר לסוג המחשב – מחשבים נייחים או ניידים.

כמו כן אנחנו מספקים שירותי מחשוב לעסקים שיכולים לסייע לך להבטיח שתשתית הרשת והתקשורת של המחשבים בעסק שלך מתאימה ותמשיך לפעול בצורה חלקה בארגון שלך. צור קשר כבר היום, אנחנו כאן בשבילך!

Facebook
WhatsApp
מייל
הדפס
רפאלוב מאיר
רפאלוב מאיר

מאיר MCSA מוסמך Microsoft לניהול רשתות ושרתים, מומחה להנדסת רשתות ותקשורת בעל הסמכות נרחבות בתחומי המחשוב, תשתיות תקשורת ואבטחת מידע. חי ונושם בקרים ואלקטרוניקה, מתכנן מערכות אבטחה ופרוטוקולי תקשורת וחולם סיבים אופטיים. תמיד שמח לעזור ולתת שירות.

חייג 058-444-4949
אולי יעניין אותך גם:
© כל הזכויות שמורות לסיבים תשתיות תקשורת
DIGITAL SOLUTIONS BY KIRYATECH